Leden 2010

1. týden únor

31. ledna 2010 v 9:39 | Stanislav Grim |  Foto týdne

Přidána nová technika: Man_TGM_CAS_15_M2R_SDH_Obrnice

Chomutovští hasiči mají novou "CASku"

16. ledna 2010 v 17:21 | Stanislav Grim |  Extra
Hasiči z JSDH Chomutov dostali 31.12. 2009 novou "CASku" na podvozku Renault Midlum 300 DXi 4x4. Nástavba je od polského výrobce ISS Wawrzaszek.
Automobil je střední hmotnostní kategorie s celkovou hmotností 12300 kg, se smíšeným podvozkem a se základním vybavením (M2Z). Na dvounápravovém podvozku je v přední části umístěn motor typu DXi 7 o jmenovitém výkonu 206 kW/280 Hp při 2300ot/min, řadový šestiválec, přeplňovaný, kapalinou chlazený, vstřikování Common Rail, o zdvihovém objemu 7,2 l a splňující emisní limity Euro 5. Palivová nádrž je umístěna na pravé straně vozidla v první roletě, nádrž na Ad-Blue umístěna před palivovou nádrží na nástavbě. Převodovka je mechanická, synchronizovaná, šestistupňová s jedním stupněm vzad. Na převodovce je umístěn pomocný náhon pro pohon čerpadla - závislý na spojce (ovládání spojky ze strojovny čerpadla). Propojení je provedeno pomocí jednoho spojovacího hřídele s křížovými klouby. Brzdový systém je tvořen elektropneumatickou brzdovou soustavou se dvěmi nezávislými okruhy. Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením a pneumatickým ovládáním, zadní náprava je kotoučová, chlazená. Parkovací brzda - pružinové válce s pneumatickým ovládáním. Vybaveno o ABS. Řízení s hydraulickým posilovačem. Pérování jak na přední nápravě tak i na zadní nápravě je pomocí zesílených parabolických listových per, teleskopických tlumičů a zkrutného stabilizátoru.
Kabina pro posádku je vyrobena z oceli, čtyřdveřová, šestimístná, hydraulicky naklápěná pro přístup k motoru. Ve předu dvě sedadla, jedno pro řidiče s regulací polohy a druhé pro velitele vozu. IDP Dräger PA 90 jsou umístěny vedle sedadel v držácích. Mezi sedadly jsou umístěny čtyři nabíjecí stanice pro RDST a čtyři nabíjecí stanice se čtyřmi lampami Eurolamp DL210, dalekohled a multidetektor Microclip. Nabíjecí stanice se do činnosti uvádějí přepínačem. V zadní části kabiny je čtyřmístná lavice rozdělená na dvě části s úložným prostorem uvnitř lavice. V sedadlech jsou umístěny IDP Dräger PA 90, které jsou drženy hlavovou opěrkou. Při odjištění páky hlavová opěrka vyjede směrem vzhůru a IDP lze vytáhnout. Za sedadly řidiče a velitele jsou poměrně velké úložné prostory pro výstroj hasičů. Kabina je vybavena nezávislým topením Webasto Air Top 2000. Veškerá sedadla jsou vybaveny bezpečnostními pásy s napínači a omezovačem tahu.
Nástavba je tvořena ocelovým nerezovým skeletem svařený z profilů opláštěný hliníkovým plechem. Nástavba je tříroletová ( tři na každé straně nástavby + odklopné dveře u čerpadla). První a třetí roleta na každé straně je vybavena odklopným schůdkem pro snadný přístup do vyšších poloh nástavby i výškově menším hasičům. Správné zavření schůdků a rolet je zabezpečeno spínačem, který při nesepnutí spustí varovnou kontrolku v kabině vozidla.
Výbava vozidla: První roleta od řidiče - křísící přístroj Saturn OXY, lékárna, skládací nosítka. Na otočném panelu jsou umístěny tři náhradní tlakové lahve, bourací sekyra, pákové nůžky, motykosekera a hákové páčidlo. V dolní části jsou prozatím uloženy sorpční látky a zakládací klíny. V budoucnu bude v této dolní části umístěno hydraulické vyprošťovací zařízení Lukus s kombinovaným vyprošťovacím nástrojem a dvěmi rozpínacími válci.
Druhá roleta od řidiče - motorová pila Husqvarna, motorová rozbrušovací pila Stihl, kanistry pro PHM do pil a plovoucího čerpadla, dekontaminační koště, rámová pila. V horních krabicích jsou umístěny tři záchranné lana typu A o délce 30m, záchytné lano, vazáky, ventilové lano, kanálová rychloucpávka, objímky na hadice.
Třetí roleta od řidiče - hydrantový nástavec k podzemnímu hydrantu, klíč k podzemnímu hydrantu,, dva kusy hadicových klíčů, klíč k nadzemnímu hydrantu, proudnice na těžkou pěnu, proudnice na střední pěnu, přetlakový ventil, kulový uzávěr, hadicový sběrač, osm kusů hadic B 75mm, čtyři kusy hadic C 52mm, jeden kus hadice B 75mm krátké (5m), savička pro přisávání pěnidla, rozdělovač, přechod 75/52, přechod 52/25, rozprašovací proudnice C, kombinovaná proudnice C, dvě výtlačná hradla B 75mm, jedno přívodní hradlo pro plnění nádrže B 75mm s manometrem.
První roleta od velitele vozu - skříňka s nářadím, skřínka s elektronářadím, elektrocentrála Honda GX 270, přetlakový ventilátor Orkan 350, osvětlovací stožár. Osvětlovací stožár je vysouván pomocí tlakového vzduchu odebíraného ze vzduchové soustavy vozidla a lze vysunout až do výšky 7 metrů od úrovně terénu. Osvětlovací stožár je osazen dvěmi halogenovými reflektory 2 x 1000 W otáčené jak v horizontálním, tak i ve vertikálním směru v rozsahu 360o.
Druhá roleta od velitele vozu - tři protichemické obleky Sunit, tři protichemické plynotěsné obleky OPCH 90 PO, dva ruční práškové hasící přístroje, džberová stříkačka, barel na sorpční látky.
Třetí roleta od velitele vozu - čtyři kusy hadice C 52mm, krátké B 75mm (5m), klíč k nadzemnímu hydrantu, dva kusy klíčů na hadice, sací koš, tři přechody 75/52, přechod 110/75, plnoproudá proudnice uzavíratelná B, plonoprodná proudnice uzavíratelná C, kombinovaná proudnice C, pěnotvorný nástavec na vysokotlakou proudnice. Dvě výtlačná a jedno plnící hrdlo. Ve střední části je umístěn naviják pro rychlý zásah (vysokotlak). Vysokotlak je tvořen rámem s bubnem na kterém je namotána 60 metrová hadice zakončená kombinovanou proudnicí. Rám je vybaven rolnou, která se vysouvá mimo půdorys vozidla pro lepší vedení hadice. Navíjení hadice je buď elektrické nebo ruční (nouzové).
Horní plošina - na horní plošině je umístěno plovoucí čerpadlo, čtyřdílný nastavovací žebřík ALU, pár přejezdových můstků, lafetová proudnice od Slovinského výrobce Pohorje Mirna o maximálním průtoku 2400 l/min s pěnotvorným nástavcem. V boxu jsou umístěny čtyři kusy savic, košťata, lopaty, trhací hák a páčidla s vřetenovým úvazkem.
Prostor strojovny je vybaven reproduktorem a mikrofonem RDST. Ovládací panel čerpadla je poměrně vysoko a proto je na nárazníku umístěn stupínek pro strojníka. Vnější osvětlení nástavby je pomocí pěti světlometů ovládaných ze strojovny a vnitřní osvětlení nástavby je provedeno pomocí LED diod ovládaných z kabiny od řidiče. Při zapnutí čerpadla se automaticky rozsvítí dva oranžové stroboskopové světlomety v intervalech 3-3. Veškeré vnější osvětlení vozidla je zakryto nerezovou mřížkou, která vytváří i pěkný estetický dojem. Stupínky a dveře jsou vybaveny reflexními pásky.
Vozidlo je osazeno čerpadlem Švédské výroby Ruberg R30-2,5e. Čerpadlo je odstředivé, vícestupňové - nízký a vysoký tlak. Oběžné kolo, skříň čerpadla, difuzory jsou vyrobeny z bronzu, hřídel čerpadla z nerezové oceli. Čerpadlem lze čerpat i mořskou nebo chemicky znečištěnou vodu. Vybaveno samonasávacím systémem Membramat - systém je automatický a sepíná se při poklesu tlaku v čerpadle, po dosažení tlaku 2 bary se automaticky vypne. Přimísení pěnidla je pomocí pevného přiměšovače s ruční regulací. Čerpadlo je vytápěno proti zamrznutí prostřednictvím hladící kapaliny z motoru.

Technicko-taktická data Renault Midlum 300 DXi 4x4 CAS 15 M2Z
- celková hmotnost - 12300 kg
- pohotovostní hmotnost - 8495 kg
- tlak na přední nápravu - 4570 kg
- tlak na zadní nápravu - 7630 kg
- délka - 7720 mm
- šířka - 2526 mm
- výška - 3158 mm
- nájezdový úhel vpředu - 26,5o
- nájezdový úhel vzadu - 21,6o
- výkon čerpadla nízkotlak - 2000 l/min při tlaku 8 Bar a sací výšce 3m
- výkon čerpadla vysokotlak - 150 l/min při tlaku 40 Bar
- nádrž na vodu - 2500 l plastová
- nádrž na pěnidlo 250 l plastová

Uspořádání nástavby není definitivní, budou se přidávat a uspořádávat věcné prostředky PO podle potřeb a představ členů JSDH Chomutov.
Ovládací panel osvětlovacího stožáru.
Vnitřní osvětlení nástavby pomocí LED diod.
Otevřená hlavová opěrka dýchacího přístroje.
Reflexní pásky na dveřích.

2. týden leden

10. ledna 2010 v 10:04 | Stanislav Grim |  Foto týdne
Nový Renault Midlum 300 DXi CAS 15 M2Z 2500/250 u JSDH Chomutov
Podrobný článek již brzy na www.firepatch.blog.cz